През изминалата 2012-та година по кината в целия свят се завъртяха няколко дългоочаквани холивудски заглавия, които както се очакваше доминираха в международния бокс офис. В рамките на изминалите дванадесет месеца три филмови продукции надминаха границата от един милиард долара, а лидерската позиция в световния бокс офис беше заета от ансамбловия комиксов екшън “Отмъстителите 3D”, който завърши представянето си с приходи от над 1.5 милиарда долара.
По отношение на филмите които предпочитат да гледат на голям екран българските зрители не се различават особено от тези в останалите европейски държави и в САЩ и напълно очаквано в родния бокс офис за изминалата година отново доминираха американски студийни филми, повечето от които са продължения от вече изградени и успешни поредици. От около пет години насам интереса на родната публика към анимационните продукции, особено тези в триизмерен формат, се е увеличил значително и затова съвсем не е изненадващо, че най-успешното заглавие в България за календарната 2012-та година е всъщност анимирана продукция.
С впечатляващите си приходи от 2,680,371 лева високобюджетната анимация на 20th Century Fox ”Ледена епоха 4: Континентален дрейф” се превърна в безапелационния лидер в миналогодишния роден бокс офис. Остави далеч зад себе си очаквани и силно рекламирани заглавия като ”Черният рицар: Възраждане”, ”007 координати: Скайфол” и ”Отмъстителите 3D”. Четири от филмите в българския топ 10 за 2012-та година са анимационни продукции, а седем от заглавията се разпространяваха в триизмерен формат. За съжаление, и въпреки подновения интерес към родното кино през изминалите няколко години, в миналогодишния топ 10 няма българско присъствие.
Благодарение най-вече на успешния ”Ледена епоха 4” студиото 20th Century Fox е лидер в класацията за филмовите компании с най-печеливши продукции в България. Втората позиция е заета от Сони Пикчърс, а гиганта Уолт Дисни е на трето място. Пет от заглавията тръгнали по кината през 2012-та година могат да се похвалят с приходи от над един милион лева и само едно от тях (“007 координати: Скайфол”) не се разпространяваше в триизмерен формат – факт, който за пореден път потвърждава силния афинитет на българина към 3D-продукциите.
Ето и списъка с десетте най-успешни филми в България за календарната 2012-та година (уточнение: някои от филмите продължават да трупат приходи, но в случая се отчита единствено постигнатото през календарната 2012-та година – от 1-ви януари до 31-ви декември):
В Съединените щати поредицата ”Ледена епоха” никога не е поставяла бокс офис рекорди, но изключително силния интерес на зрителите извън границите на Северна Америка продължава да изненадва анализаторите и филмовите продуценти. 80 процента от световните приходи на триизмерния ”Ледена епоха 4” са натрупани извън САЩ, а що се отнася до България филма безпроблемно се справяше с конкуренцията в продължение на няколко седмици. Със сигурност може да се каже, че ”Ледена епоха” е една от най-известните и гледани поредици в България и огромния успех на четвъртата част едва ли скоро ще бъде подобрен от друга анимационна продукция.
Важно е да се отбележи, че филма на Питър Джаксън все още се върти по българските и световни киноекрани и приходите му ще продължат да се увеличават. До последния ден на календарната 2012-та година “Неочаквано пътешествие” е натрупал напълно задоволителните 1,578,030 лева, което за пореден път потвърди интереса на родната публика към високобюджетните приключенско-фантастични продукции. Връзката на лентата с доста популярната по родните ширини трилогия “Властелинът на пръстените“ също й помогна в борбата за зрители, а предварителната рекламна кампания бе една от най-силните на годината.
23-ят филм за Джеймс Бонд се превърна в едно от малкото заглавия на изминалата година, които определено надминаха предварителните очаквания по отношение на бокс офиса не само в САЩ и Англия, но и в България. Родната публика превърна лентата с Даниел Крейг в най-успешното заглавие за Бонд сдобило с кино-разпространение в България. Любопитно е да се отбележи, че “Скайфол” е единствения от петте филми с приходи от над един милион лева, който не разчиташе на по-скъпите билети за триизмерни прожекции.
Филмът на Джос Уедън е своеобразно продължение на няколко успешни комиксови продукции и успехът му по родните киноекрани беше напълно очакван. Освен това лентата разчиташе и на звездния си актьори екип съставен от едни от най-популярните изпълнители в момента. В световния бокс офис ”Отмъстителите 3D” остави зад себе си всички останали филми от 2012-та година и се превърна в третата най-успешна продукция на всички времена (след “Аватар” и Титаник”).
Българската публика винаги е подкрепяла скъпите анимационни продукции, особено тези в триизмерен формат, и “Храбро сърце” не бе изключение. Лентата на студиото Пиксар беше предшествана от добра реклама и след премиерата й интереса на публиката не спадна в продължение на един месец. Представянето на филма е още по-впечатляващо като се вземе в предвид факта, че за разлика от първите четири заглавия в топ 10 той не е продължение или част от вече изграден франчайз.
Въпреки скромното си представяне в световен мащаб ”Диктаторът” привлече в българските киносалони изненадващо голям брой зрители и в крайна сметка се превърна в най-успешната игрална комедия на годината в България. Филмите със Саша Барън Коен винаги са имали своята публика, но едва ли някой е очаквал, че “Диктаторът” ще постигне такъв успех в българските киносалони. Лентата остави в сянката си по-скъпи заглавия като ”Тъмни сенки” и ”Бойни кораби” и потвърди за пореден път значителната популярност на Саша Барън Коен сред младата българска публика.
Триизмерната лента на Андрю Стантън се превърна в един от най-сериозните бокс офис провали на всички времена в световен мащаб. На фона на всичко това приходите на филма в България са доста прилични, което е поредния показател за това, че родната публика не се влияе от представянето на дадено заглавие в останалата част от света. Като основни фактори за доброто постижение на ”Джон Картър” по тукашните киноекрани могат да бъдат изтъкнати стабилната реклама и факта, че публиката определено харесва да гледа приключенско-фантастични филми на голям екран в 3D-формат.
Анимацията тръгна по кината в разгара на еуфорията около последната част от поредицата ”Здрач”, но това не й попречи да натрупа добри приходи и в крайна сметка дори остави зад себе си вампирската история за влюбените Едуард и Бела. ”Чудната петорка” все още се върти по кината и увеличава приходите си, а коледната му тематика определено помогна в борбата за зрители преди няколко седмици. Благодарение на постижението си филма се нареди сред най-успешните оригинални заглавия на 2012-та година.
Предварителните очаквания относно бокс офис представянето на озвучената от Адам Сандлър и Селена Гомес продукция не бяха особено големи, но родната публика за пореден път доказа, че поне що се отнася до България никоя триизмерна анимация не трябва да бъде подценявана. Доброто представяне на ”Хотел Трансилвания” и в останалата част от света беше причината от студиото Сони Пикчърс да обявят, че лентата ще се сдобие с директно продължение.
Силно дискутирания и рекламиран филм с Крисчън Бейл очаквано донесе стабилни приходи от световното си киноразпространение и въпреки, че е на последната позиция в българския топ 10 представянето му може да бъде сметнато за успешно. Лентата на режисьора Кристофър Нолан не се пребори с конкурентния ”Отмъстителите 3D”, но все пак се представи по-добре в България от ”Невероятния Спайдър-мен”, който дори разчиташе на по-скъпите цени за триизмерни прожекции. ”Възраждане” е последната част от Батман-трилогията на Нолан и въпреки, че не постави рекорди в родния бокс офис филма се счита за задоволителен успех.
Сред по-известните заглавия, които не намериха място в топ 10 са ”Здрач: Зазоряване - част 2”, ”Непобедимите 2”, ”Тъмни сенки”, ”Бойни кораби”, ”Невероятния Спайдър-мен”, ”Мадагаскар 3”, ”Игрите на глада”, ”Мъже в черно 3”, ”Снежанка и ловецът”, ”Гневът на титаните”, Американски пай: Отново заедно” и ”Заразно зло: Възмездие”.