Биографичната драма на Маргарете фон Трота е посветена на връзката между австрийската поетеса и писателка Ингеборг Бахман и швейцарския драматург и писател Макс Фриш.
Едновременното съществуване на любовта и подозрението е най-дълбоката неизказана истина в новия филм на фон Трота и нейната най-голяма сила е способността на режисьорката да изведе този парадокс в отношенията между мъжете и жените. Творбата е номинирана за „Златна мечка“ на Берлинале 2023.
🎯 МАРГАРЕТЕ ФОН ТРОТА 🎬 Легендарната германска режисьорка е родена през 1942 година в Берлин. След като завършва Мюнхенското училище по драма, започва да работи за различни немски театри. През 1972 година получава наградата на Германската критика за ролята си във филма на Фолкер Шльондорф „Strohfeuer“. „Изгубената чест на Катарина Блум“ (1975) е режисьорският ú дебют, заснет заедно с тогавашния ú съпруг Шльондорф (с когото живеят между 1971 и 1991 година). Кариерата ú е белязана от куп награди, превърнали я в най-успешната жена режисьор в Германия. Сред тях са наградите на УНИЦЕФ и СИГНИС за „Роза Люксембург“, както и „Златен лъв” и наградата на ФИПРЕССИ за „Оловно време“. Номинирана е за „Златна мечка” и печели приза OCIC – Специално поощрение за „Чиста лудост“. С номинация за „Златна мечка“ е и най-новият ѝ филм „Ингеборг Бахман – пътуване в пустинята“
БОРШОШ: ОТКРИВАМЕ КИНОМАНИЯ С “КАРЪЦИ”Първата сесия за кандидатстване e отворена от днес до края на юли и в нея могат да участват всички, отговарящи на изискванията в регламента, който днес беше обявен на специална пресконференция в ПРЕСКЛУБ – НДК. Към инвестицията на Националния дворец на културата (НДК), освен финансиране, влизат още премиерна прожекция, PR и маркетинг и реклама.“Това, което се опитваме е да правим икономика, свързана с култура. Затова е изключително важно да уточним, че продуцирането на филми не е просто подпомагане, а и инвестиране от наша страна в българската киноиндустрия. Това е смисълът на сесията, която отваряме днес – да подкрепим онези стойностни проекти, които се нуждаят не само от финансиране, а също от реално и адекватно представяне на пазара”, каза директорът на НДК Мирослав Боршош и допълни: “НДК ще предложи на тези свои партньори мащабна рекламна и маркетингова стратегия, защото сме дълбоко уверени, че това е едно от нещата, които липсват в момента”.Мирослав Боршош увери гилдията, че с авторитета и възможностите си, НДК застава зад всеки един стойностен проект и предлага цялостен подход за реализацията му. “Искаме да сме партньори с работещи продуценти, които държат не само на заснемането на своите филми, но си дават ясна сметка за състоянието на пазара и искат да имат резултат от своя труд. В НДК създадохме работещ мениджърски екип, който пълни залите, защото съчетаваме правенето на култура с икономическите принцип”, сподели още директорът на Двореца.“НДК ще подкрепя проекти, които са пред или в реална продукция, както и нискобюджетни. Проектите ще бъдат отсявани от комисия и ще минат през приятна, но нелека процедура. Икономиката ни задължава като търговско дружество да търсим печалба. Идеята е да разширяваме публиките. Искаме да покажем, че модерните форми за производство, реклама и продажба ще можем да променим разбирането за правенето на кино в България, а също и отношението на публиката към българските филми”, каза още Боршош.По думите му “културният продукт не е просто случване – той има много последствия”. Боршош призна, че “едно от нещата, които екипът му се опитва да направи в Двореца през тези шест месеца е да отгледа публики” и изрази съжаление, че българските филми имат едва няколко хиляди зрители, което определя и нивата на приходите. “Това не е проблем само на държавата, която подпомага филмопроизводството, това е проблем и на българските продуценти и се надявам, че в наше лице ще намерят добър и работещ партньор, с който заедно да атакуват пазара. Кинопроизводството е сложна и много динамична икономика. В България все още не сме свикнали да казваме свободно и спокойно, че това е бизнес. Както и да ви звучи – ние искаме да правим бизнес, заедно с другите продуценти в България и с техните стойностни продукти”, каза в заключение Мирослав Боршош и съобщи, че “Киномания” – 2015 ще бъде открита с наградената българска лента “Каръци”.“НДК ще участва в продуцирането на български филми като търговко дружество, а целта е подпомагането и популяризирането на българската култура чрез продуциране на проекти на млади и утвърдени кинематографисти, за да достигнат реализираните проекти до възможно най-много хора, както в България, така и извън границите й”, каза Оли Груева – член на Борда на директорите.Филмопроизводството е нова дейност за НДК и стана възможна, след като в началото на годината най-големият културен институт на Балканите официално се регистрира като филмов продуцент в публичния регистър на Национален филмов център (НФЦ). Това, само по себе си, се превърна в новина за всички, които се редят на дългата опашка за финансиране.Всички продукции, в чието производство участва НДК, ще бъдат показвани премиерно в Зала 1. Така в Двореца отново ще се правят световни кинопремиери, този път – на собствена продукция. Първите класирани ще бъдат съобщени на 20 август. Следващата сесия ще бъде в началото на 2016 г. Заявления ще се приемат на всеки три месеца. Българските продуценти имат 30 дни да представят своите проекти и да ги защитят пред комисията.Всички документи са качени на сайта на НДК и могат да бъдат изтеглени от ТУК! ... още »
16 юли е първата дата от кастингите за новия сезон на шоуто. Екипът ще посети Велико Търново, Варна, Бургас, Пловдив и София, за да открие най-талантливите кандидати Ново жури ще заеме съдийските места в четвъртия сезон на X Factor България. „Както ви обещахме, в новото издание на шоуто ще има много изненади – първата от тях е журито, но далеч няма да спрем до тук“, коментира продуцентът на шоуто Магърдич Халваджиян, загатвайки за новостите, които ще се случат в четвърти сезон. Новата съдийска четворка, чието разкриване предстои съвсем скоро, ще включва едни от най-силните и популярни представители на българския шоубизнес. Кои ще бъдат имената, които ще определят кой от най-талантливите кандидати в страната притежава X Factor, ще стане ясно до дни.Водещи на новия сезон на шоуто ще бъдат отново очарователните Алекс и Мария, които ще провокират и забавляват феновете на шоуто. Утвърденият тандем ще въвлича участниците в изненадващи ситуации и ще проследи пътя и най-емоционалните моменти на кандидатите към големия успех.Заявилите участие за кастинг стават все повече, а нетърпението в градове – все по-голямо. Точно след две седмици екипът на X Factor ще посети 5 града в страната, за да открие най-добрите певци, които заслужават да станат част от новия сезон на предаването.На 16 юли талантите на Велико Търново ще имат възможност да покажат най-доброто от себе си, като се представят в Гранд Хотел „Янтра“ между 9:00ч. и 19:00 ч. Морската столица – Варна, ще бъде следващата дестинация на екипа, който ще очаква на 18 и 19 юли варненци във Фестивален и конгресен център от 9:00ч. до 19:00ч. Малко след това специалистите ще продължат към Бургас, където ще се срещнат със всички, заявили участие за кастинг, на 21 и 22 юли в хотел „Аква“. Пловдив ще се изяви на 24 и 25 юли в Дом на културата „Борис Христов“, а София – 27, 28 и 29 юли, ще бъде не само последната точка на пътуването, но и последна възможност за всеки, който вярва, че е следващата голяма музикална звезда.Ако все още не сте го направили, но вярвате силно в своя талант, не пропускайте да се запишете на кастинг на официалната страница на предаването: http://xfactor.novatv.bg/, за да се срещнете с екипа и да разберете дали носите X Factor в себе си.Градовете за кастинги на четвърти сезон на X Factor са: Велико Търново – 16 юли – Гранд Хотел „Янтра“ Варна – 18 и 19 юли – Фестивален и конгресен център Бургас – 21 и 22 юли – хотел „Аква“ София – 27, 28 и 29 юлиКое ще бъде новото жури, което ще направлява развитието на участниците в четвърти сезон на X Factor? Кои професионалисти ще заемат четирите съдийски места и каква е тяхната формула за успех? – предстои да разберете съвсем скоро. ... още »
Напълно очаквано триизмерната анимация на Пиксар "Отвътре навън" продължава да трупа значителни приходи на българска почва. Заемаща отново лидерската позиция в родния бокс офис, лентата на Пийт Доктър остави зад себе си не само международния бокс офис феномен "Джурасик свят", но и премиерната комедия на Сет Макфарлън "Тед 2". За изминалия уикенд (26-28 юни) "Отвътре навън" е привлякъл вниманието на 15 389 зрители, а натрупаните приходи за същото време се равняват на 142 361 лева.Анимацията се върти по родните киноекрани от десет дни насам и вече може да се похвали с общи финансови постъпления от 547 351 лева (61 791 зрители) - повече от стабилна сума за продукция, която не е част от вече изградена поредица. "Отвътре навън" изостава от заглавия като "Замръзналото кралство" (704 814 лв. за десет дни) и "Рапунцел и Разбойникът" (409 934 лв. за десет дни), но от друга страна се представя значително по-добре от скорошния хит на Дисни "Героичната шесторка" (334 007 лв. за десет дни). Подкрепата на българската публика по отношение на триизмерното анимационно кино (особено холивудското) продължава да бъде голяма и по всичко изглежда, че "Отвътре навън" ще завърши кинопохода си с приходи от над един милион лева. За изминалите 11 дни от световната си премиера филма на Пийт Доктър е спечелил 266 640 364 долара, при общ бюджет от 300 милиона долара."Джурасик свят" запазва заетата преди една седмица втора позиция в класацията. Напълно в синхрон с международното си представяне, филма на Колин Тревъроу впечатлява с резултатите си в България и за по-малко от един месец премина границата от един милион лева. "Джурасик свят" се върти по кината от близо три седмици насам и приходите му за този период от време се равняват на 1 078 214 лева (107 301 зрители) - резултат, който превръща лентата в най-касовата част от стартиралия през 1993-та година франчайз "Джурасик парк". Приключенският екшън с Крис Прат се представя по-добре от миналогодишния "Годзила 3D" (613 911 лв. за три седмици) и преди да бъде свален от екраните със сигурност ще може да се похвали с приходи от над 1.5 милиона лева. До момента по света "Джурасик свят" е натрупал впечатляващите 1 245 872 874 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от малко над 300 милиона. Премиерната комедия на Сет Макфарлън "Тед 2" застава на трето място. За първия си уикенд на българска почва (26-28 юни) лентата е вкарала в киносалоните 9817 зрители, а приходите й се равняват на приличните за този тип комедии 80 715 лева. Дебютът на "Тед 2" е значително по-добър не само от този на първата част "Приятелю, Тед" (която през 2012-та година стартира с 49 623 лв.), но и от постижението на предишния пълнометражен игрален филм на Сет Макфарлън "Който оцелее ще разказва" (57 846 лв.). Високото възрастово ограничение на "Тед 2" и липсата на триизмерни прожекции определено правят битката за зрителското внимание по-тежка, но независимо от този факт филма се представя достойно. Първата част за циничното плюшено мече показа завидна издръжливост преди три години и в крайна сметка бе свалена от екраните с приходи от близо половин милион лева. Още следващата седмица "Тед 2" ще достигне границата от 200 хиляди лева и ако не бъде напълно засенчен от "Терминатор: Генисис" филма ще успее да повтори стабилното представяне на оригиналната лента. За изминалите четири дни от премиерата си "Тед 2" е натрупал в световен мащаб 53 509 133 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от 150 милиона долара.Зрелището "Сан Андреас" е на четвърта позиция, със спечелени за пет седмици по кината 742 856 лева (75 583 зрители). Мащабната лента с Дуейн Джонсън се превърна в един от изненадващите хитове на годината както в България, така и в останалата част от света. Границата от един милион лева няма да бъде премината, но на общия фон (и имайки предвид силната конкуренция) "Сан Андреас" се представи напълно задоволително за оригинална продукция, която няма връзки с вече съществуващ франчайз. Любопитно е да се отбележи, че за Дуейн Джонсън това е трети успешен филмов проект за по-малко от една година (след "Херкулес 3D" и "Бързи и яростни 7").Екшън-комедията "Шпиони" заема пето място в класацията. За изминалите четири седмици от премиерата си филма на Пол Фийг е спечелил общо 321 363 лева (39 091 зрители). Въпреки че не е изпълнител на главната роля, Джейсън Стейтъм е определено една от основните притегателни сили на "Шпиони", особено що се отнася до българската публика. Лентата остави далеч зад гърба си предишния пълнометражен проект на Пол Фийг и Мелиса Маккарти "Нежна полиция", който за четири седмици по кината натрупа малко над 150 хиляди лева. Междунардният бокс офис на "Шпиони" се равнява на 194 794 995 долара, при бюджет за снимки и световна реклама от 130 милиона долара.Филмовата версия на култовия сериал "Антураж" застава на шеста позиция в класацията, със спечелени за близо три седмици по кината 126 256 лева (14 377 зрители). Въпреки популярността на телевизионния първоизточник, предварителните очаквания за финансовите постъпления на филма не бяха големи. Не помогнаха и по-високото възрастово ограничение и факта, че премиерата на "Антураж" се състоя в разгара на зрителския и медиен интерес към блокбастъра "Джурасик свят". Лентата с Джеръми Пивън няма шанс да повтори успеха на другия пренесен на голям екран сериал на HBO "Сексът и градът" (който само за първите си седем дни по кината натрупа приходи от над 200 хиляди лева).Седми в класацията е "Лудия Макс: Пътят на яростта". За седем седмици на българска почва екшъна на Джордж Милър е вкарал в касите на кината 565 548 лева (55 458 зрители).От самото начало беше ясно, че "Пътят на яростта" няма да се превърне в хит от ранга на "Отмъстителите 3D" и "Железният човек 3" и затова натрупаните до момента приходи могат да бъдат сметнати напълно задоволителни (особено като се има предвид и факта, че става дума за франчайз, който не се радва на голяма популярност сред зрителите под 20 години). По всичко изглежда, че крайните приходи на "Лудия Макс: Пътят на яростта" ще се равняват на малко над 600 хиляди лева.Продуцираният от Сам Рейми "Полтъргайст" заема осмо място. За изминалите близо четири седмици от премиерата си триизмерния хорър е натрупал общо 103 931 лева (10 825 зрители) - очаквано скромен резултат за представител на не особено печелившия в България хорър-жанр.Добрата предварителна реклама и факта, че става дума за римейк на популярно сред киноманите заглавие не помогнаха на "Полтъргайст" в борбата му за вниманието на публиката. Похвално е, че вече над десет хиляди зрители са изгледали филма, но дори и за представител на хорър-жанра филма на Гил Кенън не прави особено впечатление с досегашните си постъпления. Границата от 200 хиляди лева няма да бъде достигната и изглежда, че новия "Полтъргайст" ще бъде свален от екраните с приходи от около 160 хиляди лева.Скъпото приключенско фентъзи "Утреландия" е на девета позиция. За шест седмици по кината филма с Брит Робъртсън е натрупал общо 254 261 лева (31 737 зрители), което е разочароващо постижение за толкова амбициозен и рекламиран проект. Все пак е важно да се отбележи, че "Утреландия" не се прожектира в триизмерен формат и не е част от вече изградена поредица. Лентата на Брад Бърд изостава значително от скорошните хитове на Уолт Дисни "Пепеляшка" и "Господарка на злото", които само за първите си три дни по българските кина натрупаха приходи от над 200 хиляди лева. В световен мащаб "Утреландия" е спечелил 202 064 982 долара, при бюджет за снимки и международна реклама от около 280 милиона долара.Анимацията "Седмото джудже" застава на десето място, със спечелени за осем седмици 326 854 лева (38 649 зрители) - стабилен резултат, който превръща лентата в един от редките случаи, в които европейска анимация трупа задоволителни финансови постъпления в България.Разбира се, "Седмото джудже" не може да се конкурира с американския "Отвътре навън" и съдейки по изминалото време от премиерата филма е на път да отпадне от родния киноафиш. Все пак 3D-анимацията остави зад гърба си евро-заглавия като "Тор и легендите за Валхала" и "Нико" и в най-добрия случай преди да бъде свалена от екраните ще може да се похвали с приходи от малко над 350 хиляди лева. ... още »
Веднага след като завърши блокбастъра "Трансформърс: Ера на изтребление" Майкъл Бей насочи вниманието си към амбициозен филмов проект, чиито сюжет разказва за извършеното преди три години терористично нападение над американското посолство в либийската столица Бенгази. Сценарият на лентата е базиран на книгата на Мичъл Зуков “13 часа”, а старта на снимките беше даден преди два месеца в Малта.За изпълнители на главните роли бяха привлечени Джон Кразински ("Нещо назаем"), Джеймс Бадж Дейл ("Лимузината"), Пабло Шрайбър ("Вики Кристина Барселона") и Макс Мартини ("Огненият пръстен"), а за Майкъл Бей това е трети филмов проект (след “Пърл Харбър” и “Кръв и пот”), чиято екранна история черпи вдъхновение от истински събития.В продължение на месеци продукцията беше позната единствено като “13 часа”, но малко по-рано днес от Парамаунт Пикчърс разкриха нейното разширено заглавие и също така оповестиха точната дата, на която ще се състои световната премиера.Официалното заглавие на военната драма е “13 часа: Тайните войници на Бенгази” ("13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi"), а премиерата й ще се състои на 15-ти януари, 2016-та година. Изборът на датата съвсем не е случаен, тъй като тази година по същото време представителя на военния поджанр "Американски снайперист" натрупа изненадващо големи приходи, които опровергаха вярването, че първите месеци на годината са резервирани единствено за проблемни филми с малки шансове за финансов успех.Описван от наблюдатели като комбинация между “Кралството”, "Блек Хоук" и “Скалата”, “13 часа: Тайните войници на Бенгази” разказва за няколко бивши военни и частни охранители, които в деня на нападението срещу американското посолство в Либия са принудени да се борят срещу голям брой организирани ислямски терористи.Бюджетът на филма не надвишава сумата от 50 милоона долара, а освен вече споменатите актьори на екран ще видим още Тоби Стивънс ("Не умирай днес"), Дейвид Денман ("Голяма риба"), Доминик Фумуза ("Фокус"), Алексиа Барлие ("Разговори с моя градинар") и Лиса Евастина ("Военни престъпления: Лос Анджелис").Снимките на "Тайните войници на Бенгази" ще приключат до средата на този месец, а първия трейлър се очаква да бъде разкрит в края на летния сезон. Оператор на филма е носителя на "Оскар" Дион Бийби ("На ръба на утрешния ден"), а освен режисьор Майкъл Бей е също така и продуцент, заедно със Скот Гарденхауър ("Грозна като смъртта"), Майкъл Кейс ("Кръв и пот") и Еруин Стоф ("Матрицата"). Адаптираният сценарий на “13 часа: Тайните войници на Бенгази” е дело на Чък Хоугън, чиито най-известен проект до момента е суровия криминален трилър на Бен Афлек “Градът”. ... още »
Малко след като сподели пред медиите, че е лесбийка през февруари 2014 г., Елън Пейдж влезе в ролята на Стейси Андрий в „Свободни” („Freeheld”), който разказва истинската история на двойка жени, които се опитват да не загубят пенсията на едната (Джулиан Мур), когато тя се разболява от смъртоносна болест.„Трудно е да намериш финансиране за независим филм, особено когато историята е за две жени – споделя Пейдж, която е продуцент на проекта, заедно с мениджърката си Кели Буш. – Все още се носи схващането, че жените не могат да изнасят филми на гърба си, а това е доказано грешно. Аз съм щастлива, че мога да разкажа тази история, но в същото време ми се искаше да не ми се беше налагало, защото тя е истинска и е трагична.” ... още »
Бен Афлек и Дженифър Гарнър се развеждат след 10 години брак. Това оповестиха те в съвместно обръщение до медиите: „След дълго и внимателно обмисляне взехме трудното решение да се разведем. Продължаваме напред в любов и приятелство, както и отдаденост на нашите деца, чиято неприкосновеност молим да уважите в този труден момент.” Двойката има три деца, а Афлек ще продължи да живее в семейното имение, но в отделна къща. Бен и Дженифър се ожениха през 2005-а след като участваха в два филма заедно – „Пърл Харбър” и „Дявол на доброто”. Новината, че се развеждат идва ден след 10-ата годишнина от сватбата им. Миналия октомври Дженифър Гарнър сподели пред медиите: „И двамата сме загрижени за брака ни и правим усилия да сме заедно, да правим различни неща съвместно и да се обичаме.” През 2013-а, когато Афлек получи „Оскар” за „Арго”, пък, каза на Гарнър от сцената: „Искам да ти благодаря, че работиш по брака ни в продължение на 10 Коледи. Това е работа, но е най-хубавата работа и аз не бих я вършил с никой друг.” ... още »
Сценаристът на „Американски снайперист” – Джейсън Хол, преговаря за да застане на режисьорското място на драмата „Благодарим за службата ви” („Thank You for Your Service”). Филмът ще третира посттравматичното разстройство на войниците от американски батальон, прекарали 15 месеца в Багдад между 2007-2008 г. Сценарият, който е дело също на Хол, е по едноименната книга на Дейвид Финкел, описваща реални събития. Засега няма обявени имена на продуценти, но студиото Дриймуъркс разработва проекта. За Хол, който е номиниран за „Оскар” за работата си по „Американски снайперист”, това ще е дебют като режисьор. ... още »
Режисьорът на трилогията „Завръщане в бъдещето” Робърт Земекис е непоколебим – докато е жив, тя няма да види римейк. „О, боже, не – споделя той – Това е чудовищна идея. Още повече, защото говорим за добър филм. Все едно някой да реши да направи римейк на „Гражданинът Кейн”. Че кой ще изиграе ролята на Кейн? Що за лудост е това? И кой би искал да направи нещо подобно?” Съсценаристът на филма – Боб Гейл, който държи половината от правата върху него (другата половина е в Земекис), е съгласен с колегата си. „Докато сме живи с Боб, това няма да се случи. А съм сигурен, че ако нашите наследници не могат да направят нещо по въпроса, все ще се намери някой, който да заснеме римейк.” ... още »