В коварните и блатисти гори, които обхващат така наречената „зелена граница“ между Беларус и Полша, бежанците от Близкия Изток и Африка, опитващи се да достигнат до Европейския съюз, попадат в капана на геополитическата криза, цинично предизвикана от беларуския диктатор Александър Лукашенко. В опит да провокират Европа, бежанците са примамени към границата от пропаганда, обещаваща лесно преминаване към Европейския съюз. В тази невидима война, животът на Юлия, начинаеща активистка, отказала се от удобния живот, се преплита с този на Ян, млад граничар, и на едно сирийско семейство.
30 години след "Европа, Европа", новият филм на трикратно номинираната за Оскар Агнешка Холанд "Зелена граница" отваря очите ни, говори на сърцето ни и ни предизвикава да се замислим за моралните избори, пред които обикновените хора са изправени всеки ден.
„Мълчание с достойнство“ е разказ за тежкия творчески път на един от най-успешните режисьорски, но и семейни тандеми в българското кино - Ирина Акташева и Христо Писков. Някои от филмите им са забранявани от цензурата, каквато е ориста на шедьовърът „Понеделник сутрин“ (1966), показан на голям екран 22 години, след като е заснет. „В основата на филма „Мълчание с достойнство“, на пръв поглед „исторически“ и изпълнен със спомени и атмосфера на отминалите години, е залегнал въпросът за интелектуалната почтеност и творческата съвест и безкомпромисност, независимо от политическото издевателство на власт имащите“, споделя Адела Пеева. Стремежът на Адела Пеева в своя най-нов филм е да разкаже за живота и творчеството на двамата талантливи български кинорежисьори, да надникне отвъд емблематичните им филми, включително и онези, чиято реализация е била спряна; да потърси критериите, според които по времето на комунизма един филм е бил определян като „твърде опасен“; да разкаже за механизмите на цензурата, за упоритостта, творческото оцеляване и за мълчанието, заредено с достойнство. Филмът разкрива неизвестни детайли от историята на българското кино и отправя поглед към взаимоотношенията между политическия елит и интелигенцията по онова време. „Мълчание с достойнство“ е създаден по сценарий на Адела Пеева и Люсиена Крумова, сърежисьор е Антоний Дончев, а оператор е Eмил Топузов. Уважаваната българска режисьорка Адела Пеева е родена в Разград. Завършва кино и телевизионна режисура в Академията за театър, филм, радио и телевизия в Белград през 1970 година. Работи за телевизионни продукции като режисьор в бивша Югославия. След завръщането си в България реализира над 50 филма в Студия за документални филми „Време”, сред които „Къща върху камък, къща върху пясък” (1998) и „Излишните” (1999). Най-успешният й филм е многократно награждаваният на международни фестивали по света „Чия е тази песен?” (2003) – копродукция на България, Германия, Белгия, Финландия, Дания и Холандия. Следват „Развод по албански” (2007), със над 30 фестивални участия у нас и в чужбина, носител на 12 награди, „Кметът“ (2010) със „Златен Ритон“ и наградата за най-добър документален филм на Българската филмова академия, „В търсене на Списаревски” (2013), „Да живее България“ (2017). Адела Пеева е единственият български режисьор получавал два пъти Номинация за наградата на Европейската филмова академия за филмите „Чия е тази песен?“ и „Развод по Албански“.„В изкуството, особено в такова каквото е киното, не може да се говори за рецепти за успешни филми. Рецепти просто няма. По скоро има принципи и има последователност и вяра, че това което правиш е важно и необходимо. Когато към темите си и героите си подходиш честно и с уважение, когато не манипулираш личности и събития, тогава се получава истинско документално кино – успешно и стойностно“, разкрива тайната за успеха на филмите си Адела Пеева. Адела Пеева е носител на Наградата на София на Столичната община през 2017 година, орден „Стара планина“, орден „Св. Св. Кирил и Методий“ и орден „Златен век” за цялостен принос към българското кино и култура. ... още »
Както вече обявихме, подготвя се нова версия на един от най-популярните коледни филми за всички времена. „Дисни“ не губиха много време, след като вече притежават „Фокс“ и всички заглавия от огромния им каталог, и съответно скоро ще видим нови версии на популярни хитове, като сред тях се откроява „Сам вкъщи“. Филмът ще бъде излъчен по „Дисни Плюс“.След обявяването на новината, много фенове на първите два филма, с които изгря звездата на Маколи Кълкин, разкритикуваха студиото, че в новата версия той няма да участва. Но май чудото ще се случи. Според изтекла информация неговият герой Кевин Макалистър ще има поддържаща роля в новия „Сам вкъщи“. Очевидно филмът ще е донякъде продължение на историята от първите две части. В него ще видим порасналия Кевин, който вече е собственик на своя охранителна фирма. А главният герой Макс ще се грижи да опази своя дом, който е охраняван точно от фирмата на Кевин. В момента „Дисни“ издирват актьори на възраст между 40 и 50 години за ролята на Кевин. Но може би Кълкин ще се завърне в нея. Предполагаме, че едва ли е възможна по-добра реклама на бъдещия хит от това. Арчи Йейтс, младата звезда от „Джоджо Заека“, ще видим в ролята на Макс. Според сюжета той ще влезе във война с двойка мошеници, след като случайно открадва нещо, което им принадлежи. Смята се, че изпълнители на ролите им ще бъдат Роб Делани и Ели Кемпер, а снимките трябва да стартират съвсем скоро. ... още »
Universal разпространиха първия плакат на един от най-очакваните анимационни хитове тази година. „Minions: The Rise of Gru“ е продължението на историята за малките жълти пакостници, които издирват своя зъл господар. Вече се появи кратък тийзър на филма, а официалният трейлър ще излезе в сряда.На плаката виждаме един от най-лоялните миньони на Гру – Ото. Той освен това изглежда доста по-млад от очакваното и дори носи шини. Все пак това е предистория на събитията, с които започна всичко в „Аз, проклетникът“. Слогънът на плаката е красноречив: „Пригответе се“. За какво точно - ще разберем с появата на пълния трейлър.Все пак благодарение на тийзъра разбрахме, че действието във втората част на „Миньоните“ ще се развива през 70-те и ще има много злодеи, монахини, кунг фу, освен това ни предстои да видим младия Гру.Все пак той е главният герой в поредицата, чието начало бе поставено преди 10 години с премиерата на първия „Аз, проклетникът“. Филмът се превърна в касов хит с приходи 543 милиона долара, освен това бе фаворит на всички критици. Последвалото продължение стана още по-успешно, а след него се появи тежката артилерия с „Миньоните“ и „Аз, проклетникът 3“, като и двата филма спечелиха над 1 милиард долара. Очакванията са същото да направи и „Minions: The Rise of Gru“.Кайл Балда, който е сред създателите на последните два филма, се завръща на режисьорския стол в новия хит. Брад Аблесън („Семейство Симпсън“) и Джонатан дел Вал (двете части на „Сами вкъщи“) са сърежисьори, а премиерата очакваме на 3 юли. ... още »
Официално приключиха снимките на един от най-големите Марвел хитове. „Вечните“ вече е смятан за заместник на „Отмъстителите“ и надеждите са да постави началото на нова печеливша поредица. Той ще е част от Фаза 4 в Марвел вселената, чието начало ще бъде поставено с „Черната вдовица“ през май.След финала на снимките, започва работа по пост продукцията на „Вечните“. Целият екип се е събрал на прощално парти, за да отпразнува събитието. Режисьорката Клои Жао вече ще може да започне работа по монтажа. Сега въпросът е кога ще видим първия трейлър.Според някои прогнози това няма да е скоро. За сравнение „Доктор Стрейндж“ и „Тор: Рагнарок“ бяха ноемврийски премиери, точно като „Вечните“, и трейлърите им дебютираха през април. Със сигурност трейлърът на бъдещия хит ще бъде готов за премиерата на „Черната вдовица“, който излиза по кината на 1 май. Следователно трейлърът трябва да дебютира в средата или края на април.„Вечните“ е базиран на комикса на Джак Кърби, публикуван за първи път през 70-те. Главни герои в него са раса безсмъртни създания, притежаващи необикновени способности. Сред тях е Тена (героинята на Анджелина Джоли), която може да левитира, да лети, да се телепортира, да създава илюзии и да бяга с безумна скорост. Останалите от отбора не ѝ отстъпват по нищо, а в ролите им са Салма Хайек, Кит Харингтън, Ричард Мадън и Кумал Нандиани. Очакваме премиерата на 6 ноември. ... още »
Иранският филм „ЯЛДА, НОЩ ЗА ПРОШКА“, носител на Голямата награда за международна драма от Сънданс 2020, е в Международния конкурс на 24-тия София Филм ФестБългаринът Юлиан Атанасов е оператор на филма!Фестивалът в Сънданс, най-авторитетният филмов форум за независимо кино, приключи преди броени часове и за нас е изключително удоволствие да поднесем поздравления на екипа на „Ялда, нощ за прошка” („Yalda, a Night for Forgiveness”). Филмът на режисьора Масуд Бакши бе удостоен с най-престижното и желано отличие на Сънданс – Голямата награда на журито за международен драматичен филм. Оператор на копродукцията между Иран, Франция, Германия, Швейцария и Люксембург е българинът Юлиян Атанасов, познат на публиката със своята работа в „Източни пиеси”, „Островът” и „С лице надолу” на Камен Калев, „3/4” на Илиян Метев, филма-омнибус „Мостовете на Сараево”, „Seaburners” на Мелиса Йонел и др.„Ялда, нощ за прошка” е показан за първи път точно преди година в Иран, на Fajr Филм Фест в Техеран, а международната му премиера беше преди седмица в програмата на Сънданс. Историята проследява премеждията на една млада жена, която е обвинена за убийството на собствения си съпруг и е произнесена смъртна присъда. В нощта за прошка властите я включват на живо в телевизионно предаване, за да може единственото дете на съпруга й да прости престъплението й, но се случват неочаквани събития по време на телевизионния ефир и двете жени са поставени пред сериозен избор...Въпреки интереса от страна на екипа селекционери на Сънданс към филма и желанието им самият режисьор да има възможност да го представи пред публиката в Юта, САЩ отказват виза на Масуд Бакши. Прожекцията на „Ялда, нощ за прошка“ в София е в рамките на Международния конкурс на София Филм Фест и очакваме режисьорът да представи филма си пред българската публика. ... още »
Колкото и да изглежда невероятно, първият филм от поредицата „Мисията невъзможна“ се появи преди цели 24 години. За това време видяхме толкова много герои в обкръжението на Итън Хънт, че трудно можем да изброим всички по имена. А спомняте ли си ролята на Хенри Черни в първия филм от 1996 г.? Добре е да си я припомните, защото той ще отбележи своето завръщане в подготвяните седми и осми филм от поредицата. Черни беше в ролята на Китридж, шефът на екипа по „невъзможни мисии“, който се опитваше да залови героя на Том Круз. Хънт бе набеден за предател в първия филм, след смъртта на всички хора от екипа му. Той обаче успя да избяга, взривявайки бомба в заведението, в което бяха с Китридж. Оттогава не бяхме чували нищо за този герой. Предположенията бяха, че той е загинал при зрелищното бягство на Хънт. Сега обаче Кристофър Макуори обяви, че Китридж е съвсем жив и ще се завърне в следващите два филма, които предстои да бъдат заснети през тази година. Итън явно няма да как загърби своето бурно минало. Това е обяснението на Макуори, с което бе придружена новината за завръщането на героя на Черни. Според някои предположения той ще заеме мястото на героя на Алек Болдуин от последните два филма. Знаем, че освен Круз, в новите двете продължения ще се завърнат още Ребека Фъргюсън и Саймън Пег, а сред новите попълнения са Хейли Атуел, Шей Уигам, Пом Клементиеф и Никълъс Холт, който ще е в ролята на злодея. rnrnrnrnrnrnrnrnThere is no escaping the past...#MI7MI8 pic.twitter.com/FwZCsAlnqErnrnrnrnrnrnrnrn— Christopher McQuarrie (@chrismcquarrie) February 1, 2020 ... още »
За разлика от другите гилдии в Холивуд, Сценарната гилдия раздаде своите награди на две паралелни церемонии в Лос Анджелис и Ню Йорк. Победители в двете основни кино категории за оригинален и адаптиран сценарий са съответно Понг Джун Хо и Хан Джин Уон за „Паразит“ и Тайка Уайтити за „Джоджо Заека“. И макар, че и двата филма и сценариите им са номинирани и за „Оскар“, решението на гилдията е донякъде изненадващо. За оригинален сценарий големият фаворит бе Куентин Тарантино за „Имало едно време... в Холивуд“ и той вече обра почти всички отличия през сезона. За адаптиран сценарий пък за фаворитка бе смятана Грета Геруиг за екранизацията на „Малки жени“. Все пак изборът на Сценарната гилдия не винаги съвпада с този на Американската кино академия. Показателен е фактът, че миналата година бяха отличени „Eighth Grade“ и „Can You Ever Forgive Me?“ съответно за оригинален и адаптиран сценарий. Впоследствие на „Оскар“-ите триумфираха „BlacKkKlansman“ и „Зелената книга“. Алекс Гибни също получи награда – за сценарий на документален филм за „The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley“ на HBO. Всъщност HBO се оказа големия победител в категориите за телевизионни филми. За драматичен сценарий бе отличен „Succession“, а за комедиен сценарий наградата получи „Barry“. Освен това „Пазителите“ бе отличен за нов сериал, „Чернобил“ триумфира за дългометражен сериал, а „Шоуто на Джон Оливър“ – в категорията за комедийно или ток шоу. ... още »
Продължава победният ход на „Лоши момчета завинаги“. За трета поредна седмица новият филм с Уил Смит и Мартин Лорънс е най-гледан в целия свят и вече е ясно, че е най-успешен в поредицата за двете ченгета с особен подход в борбата с престъпността. За този уикенд той спечели нови 17,7 милиона долара в САЩ и вече има общо 148,1 милиона. В останалия свят приходите му са 30,8 милиона. Съвсем скоро новият хит ще надмине бариерата от 300 милиона. Най-успешен е той във Великобритания (14,8 милиона), Германия (10,5 милиона), Австралия (10 милиона) и Русия (9,1 милиона). Отново на второ място е „1917“. Военната драна на Сам Мендес спечели 9,6 милиона в САЩ и вече има почти 120 милиона. Интересът в останалата част от света е още по-голям и общите й проходи са почти 250 милиона. Логично най-успешен е филмът във Великобритания с 41,1 милиона. Трети отново се нареди „Доктор Дулитъл“. Новата екранизация по романа на Хю Лофтинг е с 7,7 милиона долара в САЩ и до момента е спечелила 55,2 милиона. В останалия свят резултатът му до момента е 71,4 милиона, като през този уикенд дебютира на върха в Мексико (3,7 милиона) и Германия (2,8 милиона). Голямото разочарование този уикенд е свързано с дебюта на „The Rhythm Section“. Новият филм с Блейк Лайвли спечели нищожните за подобна продукция 2,8 милиона долара и успя да се нареди едва на десето място. ... още »