Пет игрални и шест документални български филма ще могат да гледат зрителите на кино-литературния фестивал CineLibri2018. Част от продукциите са литературни адаптации, други са вдъхновени от постиженията на бележити артисти, а две от тях стават повод за написването на книги, които ще се появят на пазара през 2019 г. За първи път в конкурсната програма на CineLibri влиза българско заглавие – става дума за филма омнибус „8 минути и 19 секунди“, който се състои от шест късометражни новели, претворяващи разкази от сборника „И всичко стана луна“ на Георги Господинов. Изключително емоционален проект, който обединява усилията на едни от най-талантливите и любопитни български режисьори: Кристина Грозева, Петър Вълчанов, Любомир Младенов, Надежда Косева, Теодор Ушев, Владимир Люцканов. Сред фестивалните заглавия на 2018 г. е „Безкрайната градина“ на Галин Стоев. Създаден по мотиви от пиесата „Приятнострашно“ на Яна Борисова, филмът е дебют в игралното кино на един от най-големите ни театрални режисьори и представлява съвременна градска драма, под чиято повърхност пулсират невидими светове и се раждат неочаквани чувства. Спряган като „поетичен жест към зрителя” и като най-нежната българска кинотворба, „Безкрайната градина“ заслужено беше удостоен с наградата на Съюза на българските филмови дейци по време на фестивала „Любовта е лудост” във Варна.В паралелната програма на CineLibri присъства и режисьорът Петър Попзлатев с филма „Аз съм ти, Адриана”, ефектна екранизация по „Роман без заглавие” на Димитър Димов и „Адриана“ на Теодора Димова. Неочакваната среща на една студентка и възрастна жена, чието минало е изпъстрено със събития, някои от които драматични, се оказва съдбовна. Ролите са поверени на звездни актьори като Жанет Спасова, Ирмена Чичикова, Деян Донков, Захари Бахаров, Ованес Торосян, Владимир Пенев, Михаил Билалов. В рамките на фестивала ще се състои среща с екипа, а самият филм ще бъде излъчен на лентово копие, което го прави една от последните български кинопродукции, които съществуват и на такъв носител.Четвъртото издание на CineLibri оказва чест на най-гледания български филм за 2017 година – „Възвишение“ на режисьора Виктор Божинов. Лентата е екранизация по хитовия роман на Милен Русков, удостоен с Европейска награда за литература.По случай 100-годишнината от рождението на един от най-великите филмови стилисти на всички времена – Ингмар Бергман, CineLibri организира изискана галавечер в зала „България” на 13 октомври, съпроводена с филмова музика, почерпка и много празнични изненади. В рамките на честването ще се състои премиерна прожекция на документалния филм „Лив Улман и къщата на спомените“ - парченца живот, подредени от журналиста Георги Тошев и оператора Румен Василев. Приветствайки каузата на фестивала, за първи път легендарната норвежка актриса, която тази година навършва 80, отваря малката си ваканционна къща край Осло, за да посрещне снимачен екип, при това български! В прегръдката на природата и спомените Лив намира покой, връща се към вълнуващи роли и срещи, белязали живота й, към всички онези неизбледняващи шедьоври, които са я променили. Това е първото българско филмово заглавие с участието на музата на Бергман.Както подчертахме в началото, две от документалните продукции, намерили място в тазгодишната програма на CineLibri, стават повод за написването на книги. Едната от тях е уебсериалът „Да се изгубиш нарочно“ (2018), дело на нашумелите влогъри Крис Захариев, Ясен Атанасов и Анастас Шипков. Необичайно приключение, което показва България такава, каквато никога не сте я виждали. Другото заглавие е „Червено, твърде червено“ (2018 ) на младата Божина Панайотова. След 25 години във Франция тя се връща в България с камера в ръка и едно съмнение: ами ако родителите й са сътрудничили на Държавна сигурност? Така се ражда този дълбоко личен филм, оценен високо на Берлинале и предизвикал майката на Божина да напише книга, която се очаква на българския пазар през 2019 г.Фестивалът предвижда и три документални филма, посветени на знакови български личности: „Симон срещу страха (Случаят Варсано)” на писателя Георги Тенев, филм за гениалния български поет и преводач Валери Петров и за Иглика Василева, изтъкната преводачка от английски език, отличена с множество награди. CineLibri 2018 ще се проведе от 10 до 24 октомври и ще предложи над 300 прожекции, 45 актуални кинопродукции, много специални гости, събития и емоции. Тематичен фокус тази година е красотата на любовта във всичките й форми, което обяснява и мотото: „Любов между редовете”. За повече подробности, посетете сайта на фестивала www.cinelibri.com ... още »
Дали въобще филмите трябва да имат продължения? Ако питате Холивуд, отговорът е, че задължително трябва да има такива. В такъв случай, искаме добри, смислени, взаимосвързани трилогии (или повече), които да ни дадат осезаемо доказателство, че епичният обхват на историята изисква три филма. Междувременно, продуцентите пък просто искат те да са икономически ефективни, масово продаваеми брандове, с които да изградят вечно рестартируеми продукти. Рядко една трилогия може да е вълнуваща за публиката и в същото време конвертируема за продуцентите. Не всеки филм се превръща във „Властелинът на пръстените“ или „Междузвездни войни“. Най-интересното е, че има филми, които са части от малко популярни трилогии, за които вие е малко вероятно да знаете. Ето някои от тях…Нещото (Трилогия за апокалипсиса)Препълнени със спойлери трактати са написани и разпространени в интернет за „Нещото“, „Принцът на мрака“ и “В бездната на лудостта”. До голяма степен филмите са свързани тематично и трябва да се разглеждат заедно. Тези култови филми на ужасите задават повече въпроси за темата на злото, отколкото всъщност могат да отговарят. Как изглежда чистото зло? Може ли да бъде убито? Ще го разпознаем ли, когато ни гледа в лицето? Ами ако просто не сме достатъчно добри или достатъчно силни, за да се противопоставим на многобройните му изкушения? И, в крайна сметка, до лудост ли ще стигнат душите, които се противопоставят на злото?Шон от мъртвите (и продълженията на тази комедия)Трите комедии, които всъщност изграждат тази трилогия започват като шега за лечение на махмурлук - със сладолед "Корнето"/популярна италианска марка/. И затова „карнето“ е неофициалното заглавие на поредицата. Саймън Пег и Ник Фрост са звездите в тези забавни, и по някакъв начин специфично свързани филми. „Шон от мъртвите“ се превръща от апокалиптичен филм на тема зомбита, изяждащи месото на хората, във филм за разпадането на едно за приятелство. „Горещи палки“ пък е екшън комедия за няколко полицая от малка общинска полиция в английска провинция. „Краят на света“ е филм за разходка из пъбовете, докато извънземни роботи нападат земята.Секс игриТелевизионният сериал „Секс игри" беше заснет, след това изоставен от продуцентите и накрая бе повторно редактиран с вмъкнато солидно съдържание, предназначено за пълнолетни. На всичкото отгоре се превръща и в кино филм - " Секс игри 2“. Разбира се, че това е шокиращо лош филм. А „Секс игри 3“ всъщност си е направо нискобюджетен филм, повтаря сюжета на първата част, като са извадени всички интересни неща, които правят тази история римейк на „Опасни връзки“ интересна. Професия блондинкаВ ретроспекция тази трилогия не би трябвало да е толкова успешна колкото е. През юли 2001 г., когато излиза филма, Рийз Уидърпсун се превърна в архетип на момичето кифла, която търси своето заслужено място в света и тук-таме казва по нещо умно. Успехът на филма роди продълженията му. „Професия блондинка 2“ запази главната си актриса. Но не и всички останали интересни и забавни моменти от първата част. А пък последната част беше филм директно излязъл на DVD с оригиналното заглавие „Професия блондинки“. Той претопля същите повтарящи се блондински вицове в училищна среда. Няма я харизмата на Уидърспуун, нито забавната концепция, която да ни разсее с неангажиращо съдържание . Филмът е досадна и напразна имитация на оригинала. Десперадо (Трилогия Мексико)Трилогиите, поради тяхната скъпа протекционна стойност, обикновено изискват подкрепата на големите студия в Холивуд. Мексиканската трилогия на Робърт Родригес е изключение. Още от трейлъра на "Ел Мариячи", първият филм от поредицата, става ясно, че едно голямо студио се опитва твърде вяло да ни убеди в предаността си към продуцирането на независими филми.Когато във вторият филм "Десперадо" се появи Антонио Бандерас, поредицата стигна своя комерсиален връх. “Имало едно време в Мексико,” последният филм в трилогията, е известен с това, че е заснет само за седем седмици. И е по-скоро забавен експеримент, отколкото добре обмислен филм.ДАС ... още »
За втора поредна година мексикански режисьор печели голямата награда на фестивала във Венеция. След Гийермо дел Торо, отличен за своя шедьовър „Формата на водата“ през миналата година, сега самият той като председател на журито връчи „Златен лъв“ на своя сънародник и добър приятел Алфонсо Куарон за неговия черно-бял епос „Roma“.Дел Торо сподели, че наградата е била гласувана единодушно от всички членове на журито. Тя е историческа и защото е първото голямо отличие за Netlix, чийто филми присъстваха в състезателната програма, за разлика от фестивала в Кан. Сега очакванията са „Roma“ все пак да има прожекции по кината, за да успее да влезе в битката за „Оскар“-ите догодина.Още една награда за Netflix спечелиха братята Джоел и Итън Коен. Техният нов уестърн „The Ballad Of Buster Scruggs“ бе отличен за най-добър сценарий. За най-добра актриса купата „Волпи“ получи Оливия Колман за участието си във „Фаворитката“ на Йоргос Лантимос. Филмът спечели и специалната награда на журито. Призът за най-добър актьор е за Уилям Дефо за ролята му на Винсент ван Гог в „At Eternity’s Gate“.Без награда остана „Първият човек“, новият филм на Деймиън Шазел, който бе показан на откриването на кинофорума. Запознатите с историята на фестивала припомниха случая от преди няколко години с друг прочут мексиканец Алехандро Иняриту, чийто шедьовър „Бърдмен“ също си замина без отличие от фестивала, но впоследствие триумфира с няколко награди „Оскар“. ... още »
Очакваше се, че новата глава от страховитата поредица „Заклинанието“ ще бъде най-гледаният филм за този уикенд в САЩ, но стартът й е повече от убедителен. „Монахинята“ спечели 53,5 милиона долара, с което подобри значително постижението на най-успешния филм от поредицата дотук „Заклинанието“ (41,8 милиона).Резултатът на новия хорър хит е вторият най-добър за септември след миналогодишната нова версия на „То“, стартирала с рекордните 123, 4 милиона долара. Все пак „Монахинята“ изпреварва по приходи „Хотел Трансилвания“ (48,4 милиона), което е доста впечатляващо. По света филмът на Корин Харди също отбеляза най-добрия старт за поредицата с 77,5 милиона долара. На второ място е досегашният лидер „Crazy Rich Asians“ с 13,6 милиона. Интересът към новата романтична комедия е все така висок и се очаква тя да достигне приходи в САЩ от около 180 – 190 милиона долара. Трети се нареди новият трилър с Дженифър Гарднър „Peppermint: Ангел на възмездието“. Приходите му от 13,3 милиона го нареждат малко преди постижението на друг подобен филм от тази година – „Лично правосъдие“ с Брус Уилис, стартирал с 13 милиона долара.Другата голяма новина е, че Том Круз вече може да се похвали с най-касовия хит в кариерата си. „Мисията невъзможна: Разпад“ дотук има 212 милиона долара в САЩ и със сигурност ще стане най-касовия филм от поредицата. Но благодарение на приходите по света, които вече са над 514 милиона, това официално е най-успешният филм на Круз. ... още »
Още през май миналата година бе обявено, че Джейк Джиленхол и Бенедикт Къмбърбач ще участват в нов трилър по сценарий на Стивън Найт („Момичето в паяжината“, сериала „Табу“). Тогава филмът още нямаше заглавие, а Лука Гуаданино бе подписал договор за режисьор. Впоследствие той се зае да снима „Суспирия“, а на режисьорския стол се оказа немският режисьор Едуард Бъргър.Сега знаем и официалното заглавие на филма – „Рио“. Историята е за двама стари приятели, които се срещат в столицата на Бразилия. Единият е богат бизнесмен, а другият е журналист. Детайли за сюжета се пазят в тайна, но се знае, че ще има и силна женска роля, в която може би ще видим Мишел Уилямс.Бъргър и Къмбърбач се познават много добре и са работили заедно по сериала „Патрик Мелроуз“, за който и двамата са номинирани за „Еми“. Режисьорът е доста популярно име и снима няколко успешни сериала като „The Terror“ и „Deutschland 83“, както и игрални филми. Къмбърбач и Джиленхол явно много са харесали сценария, защото ще са и сред продуцентите на бъдещия хит. Компанията Studiocanal ще го разпространява, като се надяваме скоро да научим повече за старта на снимките. ... още »
Отдавна се говори за продължение на „Призови ме с твоето име“. Сега и една от звездите в него потвърди това. Арми Хамър сподели, че се работи усилено по него и се надява скоро снимките да започнат.Все пак актьорът отказа да сподели повече подробности. „Знам много, но все още не мога да споделя нищо“, лаконичен е той. Режисьорът Лука Гуаданино, който в момента се радва на страхотните отзиви след премиерата на новия си филм „Суспирия“ на фестивала във Венеция, никога не е криел, че има желание отново да събере Хамър с Тимъти Шаламей в продължението на любовната драма. Действието в него ще се развива в началото на 90-те, пет години след събитията в първия филм, в ранните години на разрастващата се СПИН епидемия.„Напълно се доверявам на артистичното решение на Лука и на автора на романа Андре Акиман, както и на всички, превърнали първия филм в нещо толкова прекрасно. Просто се надявах това да се случи отново, липсваха ми всички от екипа. Снимките бяха много специални за мен, не съм имал подобно преживяване никога досега“, заяви Хамър.Звездата от „Самотният рейнджър“ допълни, че все така е затрупван с... праскови като подаръци от феновете на филма. За рождения си ден получил цяла торба с плодове от почитател, след своя изява на Бродуей. „Мисля, че мога да се кандидатирам за рекламно лице на бизнеса с праскови“, смее се Хамър. ... още »
Един въпрос измъчваше всички фенове, които следяха с интерес промотирането на „Отмъстителите: Война без край“ – какво се случва с Ястребово око? Героят на Джеръми Ренър, присъединил се към вселената на „Марвел“ с премиерата на „Тор: Богът на гръмотевиците“, наистина отсъстваше от всички промо материали и така и не се появи в новия филм. Но все пак ще го видим отново в отбора на супергероите.В момента текат допълнителни снимки на „Отмъстителите 4“, в които участват всички оцелели от сблъсъка с Танос (Джош Бролин) във „Война без край“. Ястребово око/ Клинт Бартън явно също ще е на линия. Самият Ренър обяви новината в социалните мрежи, публикувайки своя снимка с текст към нея: „Прекрасно е да се завърнеш“.След като е ясно, че отново ще го видим на екран, започнаха дискусии за това както се е случило с Ястребово око по време на събитията във „Война без край“. Режисьорите Джо и Антъни Русо споделиха през април, че готвят нещо специално за този герой и че търпението на феновете ще бъде възнаградено. Според някои коментари героят на Ренър е поел на мисия, възложена му от Ник Фюри (Самюел Л. Джаксън). Други твърдят, че той е бил някъде със семейството си. За съжаление, може би никой от семейството му не е оцелял и сега Ястребово око е готов да търси отмъщение. Ще видим на какво е способен в „Отмъстителите 4“ догодина. rnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn View this post on Instagramrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn Circling the wagons with my good friends @marvel @avengers #letsstretchbitches #hawkeyernrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnA post shared by Jeremy Renner (@renner4real) on Sep 7, 2018 at 10:51am PDTrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn ... още »
„..Туй Страхът е, о, ловецо, туй е все Страхът!“ Ръдиърд Киплинг „Книга за джунглата“Църквата (която и да е тя) открай време е превъзходна почва за хорър-жанра. Загадъчните ритуали обгръщащи с абстрактна секретност някои страни от делата на тружениците на Вярата (която и да е тя) привличат открай време кинотворците с невероятните възможности за вариации на тема демони, нечисти сили, духове и митични създания, катакомби, митове и реликви. „Монахинята“ не представя нищо, което зрителят не е виждал, но това което го прави висококачествен хорър е новият естетически прочит на клишетата на жанра, успешно постигащ подскачане в креслото в киносалона, впиване в облегалките, забавено дишане и известно повишаване на сърдечния пулс. Познавачите ще открият всички елементи, които са органично свързани с класиците и ще откроят почтителен реверанс към христоматийния „Заклинателят“ (реж. Уилям Фридкин 1973), а също така порядъчно количество елементи от зомби поджанра.„Монахинята“ се вписва като трето заглавие в поредицата на продуцента и режисьора Джеймс Уан, извадил на големия екран първите два филма от франчайза „Заклинанието“ (The Conjuring 2013, 2016), в които представи паранормалните детективи Ед и Лорейн Уорън. Семейството демонолози се появява твърде епизодично тук, и ако зрителят иска да ги види, то ще е по-добре да не мига, за да не пропусне присъствието им на екрана. През 1952, в един забравен от света католически манастир в Румъния, скрит вдън гори тилилейски, млада монахиня извършва самоубийство. Този акт противоречащ на основните религиозни закони всява тревога сред лидерите на Ватикана, които поверяват на отец Бърк (Демиън Бичир) секретната мисия да изясни обстоятелствата на трагичната смърт на младата калугерка. Сестра Айрин (Таиса Фармига) британска послушница с параспособности е придадена към разследването като негова помощница. След това начало в стила на конвенционалните шпионски екшъни, по пътя си за Сен Карта, те срещат канадския фермер Морис Перо (Жонас Блоке), решил да опита късмета си в аграрния бизнес на Балканите. В религиозната обител триото открива врата с кратката информация „Бог приключва тук“. Не след дълго, следователите на Ватикана се убеждават, че информацията е вярна, и се озовават пред сериозни предизвикателства пред физическата и психическата им устойчивост. Филмите на ужаса, популярно известни като „хоръри“ имат една единствена задача – да шокират публиката. „Монахинята“ се справя блестящо с тази задача, като впряга всички възможни технически средства – монтаж, осветление, изображение, грим и звук. Свръхестественият трилър предлага превъзходно изпипани визуални детайли с изобилие на хемоглобин и зловещи видения, които лесно ще останат в паметта на зрителя за известен период време. Режисьорът Корин Харди, специалист в хорър жанра, се ориентира откровено към дигиталния псевдореализъм, изтриващ понятието „фикция“. Той сервира екранния ужас бавно, в малки порции, методично и хладно, като майсторски изгражда злокобната атмосфера на повествованието, лишена от всякакъв хумор (който може да бъде открит в първите две издания на франчайза). „Монахинята“ е блестящо упражнение по стил в един жанр, който въпреки своята относителна маргиналност, демонстрира изключителна способност да се самообновява, стъпил върху собствените си канони и клишета. А що се отнася до виталността и популярността на специфичната хорър-естетика и форма на авторско послание, в световен мащаб жанрът придобива нарастваща популярност, въпреки националните културни особености, където той почти не съществува. Първите два филма боксофисът на франчайза гарантираха тръпка на публиката с боксофис над 450 милиона долара, а зрелостта на третия обещава да добави нови крупни цифри към този успех. ... още »