Биографичната драма на Маргарете фон Трота е посветена на връзката между австрийската поетеса и писателка Ингеборг Бахман и швейцарския драматург и писател Макс Фриш.
Едновременното съществуване на любовта и подозрението е най-дълбоката неизказана истина в новия филм на фон Трота и нейната най-голяма сила е способността на режисьорката да изведе този парадокс в отношенията между мъжете и жените. Творбата е номинирана за „Златна мечка“ на Берлинале 2023.
🎯 МАРГАРЕТЕ ФОН ТРОТА 🎬 Легендарната германска режисьорка е родена през 1942 година в Берлин. След като завършва Мюнхенското училище по драма, започва да работи за различни немски театри. През 1972 година получава наградата на Германската критика за ролята си във филма на Фолкер Шльондорф „Strohfeuer“. „Изгубената чест на Катарина Блум“ (1975) е режисьорският ú дебют, заснет заедно с тогавашния ú съпруг Шльондорф (с когото живеят между 1971 и 1991 година). Кариерата ú е белязана от куп награди, превърнали я в най-успешната жена режисьор в Германия. Сред тях са наградите на УНИЦЕФ и СИГНИС за „Роза Люксембург“, както и „Златен лъв” и наградата на ФИПРЕССИ за „Оловно време“. Номинирана е за „Златна мечка” и печели приза OCIC – Специално поощрение за „Чиста лудост“. С номинация за „Златна мечка“ е и най-новият ѝ филм „Ингеборг Бахман – пътуване в пустинята“
През последната година британското кино се връща към събитията от Втората световна война с „Дюнкерк“ на Кристофър Нолан и цели два филма за Чърчил. Ако в „Дюнкерк“ виждаме войната през очите на безименните войници, оставящи живота си на бойното поле и кръвта си в морето, то филмите за Чърчил се концентрират изцяло върху неговата личност и ролята му във вземането на най-съдбоносните решения за Европа. „Най-мрачният час“ на Джо Райт ни запознава със събитията около началото на Втората световна война, а „Чърчил“ ни представя 70-годишния политик по време на едно от последните значими събития – десанта на Нормандия или така наречения Ден Д. Министър председателят на Англия е изигран чудесно от Браян Кокс, като образът му съчетава по реалистичен начин качества като искрена загриженост към съдбата на хората на фронта, но и непоносими изблици на гняв или пък натякване и нереалистична оценка на съвременността. Във филма на Теплицки той е застаряващ и неспособен, опитващ се да осуети обсъждан с месеци план на Съюзниците. В реалността действието на филма се развива в продъжителен период от време, в които Чърчил предлага по-безопасни за британския и американския войник действия, на фона на очакваната касапница, която десантът предполага. Събрани само в четирите дни преди операцията, протестите му изглеждат като опит да се докаже. Филмът ни показва фигурата на един остаряващ мъж, който все още иска да е този, от когото зависят решенията и който все още има любовта на народа си. Приближавайки се към него обаче обикновените хора, в случая новата му секретарка, го виждат като сприхав старец, който излива огорчението си от второстепенната роля, която получава в ситуацията върху околните, засипвайки ги с крясъци и обиди и давещ безпомощността си пред силните на деня в алкохол. Въпреки че сценаристката на филма Алекс вон Тюнзелман е историк, „Чърчил“ получава много критики относно коректното представяне на историята. Но това, в което се крие силата му е погледът към личния и интимен свят на министър председателя. Като историческа личност, обявена наскоро за най-значимия британец в историята, Чърчил винаги ни е представян само в светлината на политическите събития. Филмът на Теплицки обаче използва историята, за да ни покаже мъжа зад маската на политически лидер – човек, носещ на гърба си вината за хиляди погубени животи в предишната война, лицето на нацията, на която всеки британец възлага надеждите и страховете си за бъдещето и тежеста, която всичко това представлява. Ролята на съпругата Клементайн, превърнала се повече в допълнение към имиджа и делата на министър председателя, от колкото в самостоятелна личност, е изиграна брилятно от Миранда Ричардсън. Първата и последната сцена, рамкиращи филма с разходката на Чърчил на морския бряг и кръвта на войниците, която морето докарва до брега, макар и повече метафорични, от колкото реални, омекотяват образа му на вечно борещ се лидер и го връщат към човешкото му измерение на мъж, когото нацията е избрала за водач през войната, знаейки, че той държи на всеки един живот на фронта. Мирела Василева ... още »
Много пъти сме го казвали, но е важно да се повтори – правенето на филми е много сложен процес, в който да упражняваш контрол на 100%, е абсолютно невъзможно. Понякога нещата въобще не се случват по начина, по който е описано в сценария. Често пък даже се налага някои сцени да бъдат премонтирани или направо презаснети, което може да влуди целия снимачен екип. Случва се обаче отклонението от предварителния план и грешките да се окажат толкова безценни, че да останат в крайния вариант на филма, без тях не бихме могли да си представим едни от най-известните филми. Обичайните заподозрениСцената с разпознаването е пълна импровизация от актьорите. Първоначално това трябвало да бъде много сериозен момент, но актьорите започнали да се закачат един с друг и да се забавляват. Накрая продуцентът включва всичко това в крайната версия на филма, а сцената е емблематична за целия филм.Хубава женаВ сцената, в която Едуард показва на Вивиан скъпата огърлица, Ричард Гиър решил да си направи шега и затворил рязко кутията, в момента, в който Джулия се протяга да я докосне. В резултата на това, актрисата започнала неподправено и сладко да се смее. Това се превръща в един много истински момент от филма и повече дубли на сецната не са правени.Властелинът на пръстените: Задругата на пръстенаАрагорн отклонява летящ към него нож в смразяваща дъха сцена. Всъщност актьорът, който хвърлял ножа към Виго Мортенсен, имал доста крив и опасен мерник. Виго успял да отбие ножа, запътил се към главата му, благодарение на рефлекса си и най-вече на уроците по фехтовка, които не са оказали напразно занимание. От здрач до зори В отговор на вампирската фраза „Добре дошъл в робството“, Клуни импровизира своята реплика и казва „Не, благодаря, вече съм бил женен!“. Грехота би било да се извади тази готина шега от филма, а сега тя е част от визитната му картичка.Спайдър-МенМоментът, в който Спайдър-мен се учи да използва паяжината си, също е импровизация. Тоби Магуайър решил, че би било добра идея, ако добави момент, в който Питър се учи как да бъде супергерой. Епизодът се превърнал в така забавна хрумка, че сцената с тази импровизация останала във филма.Тор: Светът на мракаЕдна интересна импровизация на Крис Хемсуърт. Тор влиза в апартамента си и слага чука си на закачалката. Според режисьора това толкова много пасвало на характера на персонажа, че той оставил тази шега на актьора във филма. Кръстникът Според сценария дон Корлеоне не е имал котка. Животинката просто се появила на снимачната площадка и Марлон Брандо я хванал в ръцете си. Получило се много специална и заредена с послание сцена – босът нежно гали котката, като в същото време говори за нанасянето на побой над един мъж. Железният човекПо време на снимките на „Железният човек“ Робърт Дауни се хранел непрестанно. До такава степен, че хора от екипа му носели сандвичи между дублите. В крайна сметка, продуцентът решил да включи тази черта и в поведението на персонажа му, което е още една особеност, която прави този герой харизматичен. Мисията невъзможна 2Актьорът, който бил партньор на Том Круз в една от екшън сцените на филма, без малко да извади окото му, когато замахнал с нож срещу него. Звездата била спасена от сериозно нараняване, благодарение на защитен кабел закачен на дръжката на ножа. РокиКогато се заснемала сцената със сутрешното бягане, Силвестър Сталоун бягал през реални пазарища, защото бюджетът на филма бил нисък и не стигал за масовки. В един от дублите продавач от сергия хвърлил портокал по него. Той обаче хич не се стреснал, хванал портокала и благодарил на учудения търговец. Разбира се, че този дубъл останал във филма. ТитаникИзвестен факт е, че Леонардо ди Каприо обича да импровизира и да добавя нещо свое във всеки образ, който играе. Известната фраза от „Титаник“ – „Аз съм крал на света!“ е пълна импровизация. Днес трудно бихме си представили този легендарен филм без тази реплика. ДАС ... още »
Събитието се провежда под патронажа на заместник-министър председателя по правосъдната реформа и министър на външните работи г-жа Екатерина ЗахариеваФилми с отличия и номинации от Кан и Торонто, от Американската академия и националните награди „Сезар“ и „Canadian Screen” предлагат на българската публика първите по рода си у нас Канадски филмови дни. Четири игрални и две документални творби, както и две представителни анимационни подборки могат да бъдат видени от 8 до 11 декември в столичния Дом на киното.Селекцията е дело на изпълнителния директор на Канадския филмов институт Том МакСорли, както и на изключителния аниматор и художник Теодор Ушев, чийто последен филм „Сляпата Вайша“ бе номиниран за „Оскар“ през 2017-та. Те са избрали да покажат на зрителите творби, които са заслужили високата оценка на критиката, фестивалните журита и широката аудитория. “От многобройните международни успехи на канадските режисьори през последните години, вероятно си мислите, че има нещо специално в тази чиста и студена водя, която тече на север от 49-тия паралел на американския континент. Както тази селекция от впечатляващи нови канадски филми показва, сигурно сте прави!“, подчертава МакСорли. Заглавията в програмата представят както нови имена, така и изявени творци с опит и международна слава. Те показват различните региони на страната (от Арктика през Монреал до дивите простори на Британска Колумбия) и ни запознават и с творчеството на интересни женски гласове в съвременното канадско кино.В събота, 9 декември, Ушев е специален гост на проявата, като ще покаже за първи път у нас новата версия на „Сляпата Вайша“ във виртуална реалност, ще даде Майсторски клас и ще представи лично ретроспектива на най-интересните си и награждавани филми. Негова е и селекцията на канадски анимации, номинирани през годините за наградата „Оскар“, която е програмирана за неделя, 10 декември.Панорамата се организира от Фондация „Арт офис“ и Дома на киното, с подкрепата на Държавния културен институт при Министъра на външните работи, Националния филмов център, Канадското посолство, Филмовия институт и Националния филмов борд на Канада, както и със специалното съдействие на SAMSUNG и VR Express. ... още »
Режисьорът Дени Вилньов не разбира защо „Блейд Рънър 2049” се провали както в щатския, така и в международния боксофис.„Честно казано, не разбирам защо се получи така, филмът имаше отлични отзиви сред критиците. Най-добрите рецензии сред всичките ми филми досега. А приходите от филма се оказаха разочароващи. Наистина такъв тип филми са много скъпи. Предполагам, че причината за недотам добрите приходи е, че зрителите не са запознати с тази вселена, както и прекомерната дължина на филма. Като цяло провалът за мен си остава загадка”, сподели Вилньов.Бюджетът на „Блейд Рънър 2049” е 150 милиона долара. Приходите от разпространението на филма в Щатите до този момент са 89 милиона, а в световен мащаб 252 милиона долара. ... още »
Гари Олдман сподели, че е възможно скоро отново да седне на режисьорския стол, за да реализира дълго отлагания си проект „Летящият кон” (“Flying Horse”). През 1997г. актьорът дебютира като режисьор с “Nil by Mouth”.Филмът ще проследи живота на популярния фотограф от 19-и век Едуърд Мейбридж, който при фотографски експеримент решава да анализира движението на конете, като за целта разполага 12 фотоапарата на писта за надбягвания. Днес това се счита за първия филм в историята на седмото изкуство, поставил основите на кинематографията.Олдман е автор и на сценария на филма, а сред имената поканени да участват са Ралф Файнс и Бенедикт Къмбърбач.Вече няколко години филмът е в застой и Олдман обясни, че е така, защото необходимият бюджет се е оказал много повече от този, който той първоначално е заложил. „Сега имам нови варианти за финансиране и с новите партньори има реална възможност филмът да види бял свят”, сподели Олдман.Гари Олдман е сочен като един от сигурните номинирани за „Оскар” за образа си на Чърчил в „Най-мрачният час”. Актьорът е попадал сред номинираните от Академията само веднъж, за водеща мъжка роля в „Дама, поп, асо, шпионин”.„Най-мрачният час” е по екраните в Щатите, а на този етап българската му премиера е фиксирана за 19 януари 2018г. ... още »
Датчанинът Никълъс Уиндинг Рефн публикува фотография със снимките на звездите, които ще участват в предстоящия сериал „Too Old To Die Young”, който режисьорът снима за „Амазон”.Вече се знаеше, че сред актьорския състав е звездата от „Камшичен удар” Майлс Телър, а сега към него се прибавят имената на Джена Малоун („Независим дух” за „Вроден порок”), Джон Хоукс (номинация за „Оскар” за „Зимен дар”), Кали Ернандес („La La Land”), Аугусто Агилера („Хищникът” на Шейн Блек) и Уилям Болдуин, когото съвсем скоро ще гледаме и в „Максимален удар” на Анджей Бартковяк („Ромео трябва да умре”), където е в компанията на Дани Трехо, Марк Дакаскос, Бай Лин и Том Арнолд.Никълъс Уиндинг Рефн планира да изследва престъпния свят на Лос Анджелис, като героите му ще извършват едно екзистенциално пътешествие от убийци до самураи. Снимките трябва да стартират до края на годината, а премиерата все още е неизвестна.rnrnDear Friend, Meet the cast of Too Old To Die Young..! ❤️👁🔻 pic.twitter.com/X0te3XhcePrnrn— Nicolas Winding Refn (@NicolasWR) November 21, 2017 ... още »
Куентин Тарантино се изказа против Netflix и обясни защо не ползва услугите на платформата и как тя влияе отрицателно на филмовата индустрия.„За мен тези нови технологии са нещо ужасно. Даже не мога да проумея колко бързо техниката премина в съвсем ново измерение и хората дори не си спомнят за това как са си избирали филмите преди години. Сега просто преглеждате каталога на киноканалите и си избирате нещо. Ако първите 20 минути от филма не ви харесат, просто го спирате и преминавате към следващия. Всичко беше съвсем различно, когато отивахме във видеотеката и си избирахме филми. Разглеждахме обложките, четяхме анотациите, говорехме си с хората зад щанда, които често ни препоръчваха заглавия. Така научавахме за някои филми, за които не знаехме и попадахме на добри находки. Взимахме касетите, прибирахме се и започвахме да гледаме филмите, защото знаехме, че на следващия ден трябва да ги върнем. Ето това задължение да гледаме филмите, защото не можеше да ги задържим завинаги ми липсва.” ... още »
Сет Майерс ще е домакин на предстоящата 75-та церемония по раздаването на наградите „Златен глобус”.До скоро се тиражираше непотвърдена информация, че има вероятност наградите да нямат домакин, каквато е била традицията на церемонията от създаването на наградите през 1944г. до 2010г., когато водещ е комикът Рики Жерве.Жерве води „Златните глобуси” три последователни години, след което е заменен от Ейми Полър и Тина Фей, които също се изявяват три години. През 2016г. водещ на церемонията отново е Рики Жерве, а тази година домакин беше Джими Фалън.На Сет Майерс ще асистира дъщерята на Дуейн Джонсън – Симон, която е следващата „Мис Златен глобус”. Тя ще носи статуетките на лауреатите по време на церемонията, която ще се проведе на 7 януари в хотел „Бевърли Хилтън” в Бевърли Хилс. ... още »